Rhinopneunomie bij paarden

De paardenwereld is opgeschrokken door een recente uitbraak van de bekende paardenziekte “Rhino” ofwel Rhinopneumonie, dit keer bij een internationaal sportpaardenevent in Valencia, Spanje.

Hierdoor is er ook in de Nederlandse paardenwereld, onrust ontstaan. Wij merken dit door de vele vragen die wij hierover krijgen. Wij hopen met dit korte artikel de meeste vraagtekens en onrust weg te kunnen nemen.

Rhino wordt door een Herpesvirus veroorzaakt. Er bestaan drie vormen:

• verkoudheidsvorm;
  • abortusvorm;
  • neurologische vorm

Verkoudheidsvorm Rhino

De verkoudheidsvorm van Rhino komt het vaakst voor, meest bij jonge paarden. Symptomen zijn:

• hoesten;
  • koorts;
  • een snotneus;
  • dikke benen

Abortus-vorm Rhino

De abortusvorm komt voor bij merries. Het virus tast de vrucht van de merrie aan. Na zeven maanden krijgt de merrie een abortus of wordt een veulen geboren dat zo zwak is dat het veulen sterft. De merrie zelf vertoont nauwelijks ziektesymptomen. Het veulen behandelen is helaas niet mogelijk. De merrie hoeft vaak niet behandeld te worden.

Neurologische vorm Rhino

Deze vorm is vastgesteld in Valencia. De neurologische vorm tast het zenuwstelsel van het paard aan. Deze vorm komt zelden voor. Wanneer het echter voorkomt, is de kans groot dat het paard sterft. Het begint vaak met coördinatieproblemen en een slappe staart. Vervolgens krijgt het paard verlammingsverschijnselen waaraan het paard kan sterven.

Vaccinatie (inenting)

De werking van het vaccin tegen Rhino kan niet 100% gegarandeerd worden. Toch zijn de verschijnselen bij besmetting milder als het paard gevaccineerd is. Het inenten tegen Rhino stellen sommige pension- of manegehouders verplicht. Tegen de verkoudheidsvorm wordt (minstens) 2 keer per jaar ingeënt. Drachtige merries worden vaak vanaf de 5e maand tenminste drie keer ingeënt tegen de abortusvorm. Daarnaast is het belangrijk om merries tijdens de dracht gescheiden te houden van jonge paarden. Jonge paarden kunnen namelijk de dragers zijn van de verkoudheidsvorm en kunnen zo de drachtige merrie  besmetten.
Er wordt verondersteld dat vaccineren tegen de neurologische vorm minder effect heeft. Er zal onderzoek plaatsvinden naar deze recente uitbraak in Valencia. Hierbij wordt gecontroleerd of gevaccineerde dieren ook daadwerkelijk minder verschijnselen krijgen.

Huidige maatregelen

De FEI (Fédération Equestre Internationale, oftewel de ‘internationale sportpaarden federatie’) heeft internationale wedstrijden tijdelijk verboden (waaronder ook Indoor Brabant). Paarden die in Valencia aanwezig zijn geweest, moeten in quarantaine blijven.