Myiasis of madenziekte bij het konijn

In de warme maanden van het jaar bestaat er een groot gevaar voor konijnen.: madenziekte. Dit wordt veroorzaakt door de groene vleesvlieg of kopervlieg.

Ontstaan myiasis

De vlieg legt haar eitjes in vieze of natte haren. Denk hierbij aan aangekoekte poep onder de staart of rondom de anus, maar ook aan huidontstekingen, zoals bij urinebrand. Uit deze eitjes komen maden. Deze maden vreten zich door de huid heen en richten grote schade aan in spieren en organen. Daarnaast leidt het tot ernstige pijn. Merkt u wondjes of kleine gaatjes in de vacht van uw konijn op of ziet u maden kruipen, neem dan direct contact op met de dierenarts, zodat er onmiddellijk kan worden ingegrepen.

Verschoon het hok regelmatig. Controleer liefst dagelijks of uw konijn schoon is en geen ontlasting in zijn vacht heeft hangen. Te dikke, maar ook oude konijnen kunnen zich niet goed poetsen; u moet de verzorging dan overnemen (en ook het konijn eventueel op rantsoen zetten!).

Lucilia sericata
Deze soort vlieg kan voor myiasis zorgen bij konijnen en schapen.

Om vliegen te weren kunt u naast het zorgvuldig schoon en droog houden van het konijn en konijnenverblijf gebruik maken van horren/klamboes. Hang eventueel een vliegenplakstrip op in de omgeving van het konijnenhok, maar buiten het bereik van het konijn. Heeft u een konijn met zachte ontlasting, pas dan de voeding aan (minder krachtvoer, meer hooi). Gebruik geen insecticide omgevingsspray: deze kan giftig zijn voor het konijn. Wel te gebruiken is Nomyiasis spray op het konijn zelf. De spray is vliegenwerend en doodt de maden af. Houd ook rekening met eventuele andere dieren (hond, kat), die het middel via likken binnen kunnen krijgen.  Ook heeft de vlooienpipet Stronghold een preventieve werking tegen myiasis. Wij adviseren om gedurende de risicoperiode elke 3-4 weken een pipet aan te brengen bij het konijn.

Andere dieren ook gevoelig

Myiasis komt niet alleen bij konijnen voor. Geregeld zien we ook schapen en honden met de madenziekte. Vaak moeten we aangetaste dieren in laten slapen, omdat de gedane schade te heftig en gruwelijk pijnlijk is. Wees dus extra alert bij aanwezigheid van vliegen in de omgeving!

Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van sleutel.